پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3945
-
الف
+

کتاب «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست ها، نقدها» منتشر شد

کتاب «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست ها، نقدها» به اهتمام شهاب اسفندیاری منتشر شد.

کتاب «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست ها، نقدها» به اهتمام شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سوره مهر منتشر شد

به گزارش آی‌فیلم،  این کتاب که در ۱۰ فصل و توسط گروهی از استادان و پژوهشگران حوزه سینما، رسانه و فرهنگ در ۳۴۱ صفحه به رشته تحریر در آمده یکی از نخستین منابع علمی و دانشگاهی به زبان فارسی در حوزه سینمای مقاومت محسوب می شود.

دکتر شهاب اسفندیاری در مقدمه خود بر این کتاب با عنوان «درآمدی بر معنا و ضرورت مقاومت در سینمای امروز ایران و جهان»، به مرور برخی تکاپوهای نظری پیرامون مفهوم «سینمای مقاومت» و برخی مفاهیم مرتبط در عرصه مطالعات سینمایی پرداخته و اشاراتی نیز به اهمیت این مفهوم در وضعیت کنونی سینمای ایران داشته است.

شهاب اسفندیاری درباره نحوه گردآوری مقالات این کتاب می گوید: «نخستین همایش علمی «سینمای مقاومت؛ نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها» مهرماه ۱۳۹۳ در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر برگزار شد. رسم رایج در همایش‌های علمی در ایران این است که همه‌ مقالات ارائه شده را در کتابی حجیم و ثقیل که معمولا خواننده‌ای ندارد منتشر می‌کنند، اما ما ترجیح دادیم به روال رایج در همایش‌های علمی جهانی، صرفا تعداد معدودی از مقالات برتر را جهت انتشار در یک کتاب گردآوری کنیم و حاصل کار را در اختیار عموم قرار دهیم.»

یکی از ویژگی های این کتاب معرفی نسل جدیدی از پژوهشگران جوان دانشگاهی است که مطالعات سینمایی و رسانه ای را به شکل آکادمیک دنبال می کنند. عناوین مقالات این کتاب نیز نشان می‌دهد، طیف گسترده‌ای از موضوعات و مباحث مرتبط با «سینمای مقاومت» در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

تلاش دیگری که در مقالات این مجموعه مشاهده می‌شود، کاربست «نظریه‌های روایت» و «نظریه‌های ژانر» در سینمای مقاومت و سینمای دفاع مقدس است.

پایان بخش این کتاب دو مقاله است که به نقد مدیریت و سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری در عرصه «دفاع مقدس» - البته از دو زاویه دید کاملا متفاوت - می پردازد.

ص.گ/ ا.ا

نظر شما
ارسال نظر